Alle lager «de beste» bibshortsene, vel? Selvsagt gjør de det – hvorfor skulle noen lage dårlige bibshorts?
«Det beste» er i realiteten bare et synspunkt. Hva er det du ser etter når du skal kjøpe bibshortser? Selv vil jeg helst slutte å tenke på shortsen etter jeg har tatt den på. Jeg vil ha komfort og stil, men helst komfort.
Jeg går ut ifra at du også er mest opptatt av komfort, spesielt hvis du sykler i over en time.
Paddingen er nok det mest åpenbare å starte med, vil jeg tro. Det er den de fleste tenker på når de vurderer komforten av en bibshorts. Paddingen er ekstremt viktig, men det handler ikke like mye om tetthet og form som du kanskje tror ...
La meg først opplyse deg om noe som de aller færreste vet. De fleste shortser av ordinær til høy kvalitet bruker den samme paddingen. Grunnen er at det bare er ett selskap som produserer svært god padding, og de selger det samme til ulike merker som bruker den i shortsene deres. Ta en titt på denne siden for å se hvem som bruker den samme polstringen. Ja, det stemmer – til og med de gjør det – er ikke det snodig?
Hva er galt med det? Absolutt ingenting! Paddingen er av høy kvalitet, og det styrker produktene de brukes i. Selskapene har kanskje rett når de snakker om kvaliteten av polstringen deres, men det er egentlig nøyaktig den samme som konkurrentene bruker. Med andre ord, shorts til 2000 kroner kan ha samme pad som den til 1000. Når du kjøper store mengder, er det ikke særlig dyrt å kjøpe «den beste» paddingen.
I shortsene våre bruker vi padding som vi selv har utviklet. Vi spesialiserer oss innen biomekanikk; tilpasninger og justeringer på millimeternivå. Det er derfor det er så mange World Tour-ryttere som stoler på paddingen vår.
Og vi tester det. Mye. Fra tidlige prototyper til produksjonsklare eksemplarer. Alt gjennomgår prøver i maskiner som er utviklet for dette, og det blir utprøvd på veien; under ulike forhold, ulike værforhold, på forskjellige terreng ...
I det siste har vi fokusert padforskningen vår på ett spørsmål.
Karbonrammer, hjul, seter og sko blir bare lettere og stivere. Menneskekroppen er myk og må tåle røffheten og vibrasjonene av disse materialene. Hvordan kan vi forbedre støtte og støtbeskyttelse på vegne av menneskekroppen?
Resultatet: Smooth Vapor for menn og Smooth Vapor Unisex.
Denne nye polstringstypen preges av banebrytende teknologi. Den viktigste innovasjonen er bruken av Evapor, et åpent 3D-vev som puster like godt som den er elastisk og slitesterk.
Evapor reagerer annerledes under press. Når andre materialer bunner ut under støt, reagerer Evapor ved å trekke seg sammen i en gummiaktig tilstand og absorberer støtene konsekvent.
Den åpne 3D-vevstrukturen har en ypperlig fukttransporteringsevne. Fuktigheten blir presset gjennom de 2 øvre skumlagene til utsiden av polstringen, hvor den fordamper bort (dermed navnet, Evapor).
Samspillet mellom syklisten, sykkelen og Vapor-polstringen er ideell til å transportere fukt ut av bibshortsen. Vi kaller dette dynamisk fuktdamping («Dynamic Moisture Evaporation»). Dette opprettholder en optimal svettetilstand. Den ideelle kroppstemperaturen er 37,5°C, og Evapor kjøler kroppen ned til dette temperaturnivået – verken mer eller mindre, og kun etter kroppens behov.